Såhär säger skolverket:
”Skollagens krav på systematiskt kvalitetsarbete innebär att huvudmän, förskole- och skolenheter systematiskt och kontinuerligt ska följa upp verksamheten, analysera resultaten i förhållande till de nationella målen och utifrån det planera och utveckla utbildningen”
Läs mer om systematiskt kvalitetsarbete i "Skolverkets allmänna råd med kommentarer för Systematiskt Kvalitetsarbete - för skolväsendet.
Målet ska vara väldigt exakt, väl definierat och omöjligt att misstolka.
Det ska vara lätt att veta när målet är uppnått.
Alla involverade ska kunna stå bakom målet.
Målet ska vara en utmaning, men inom realistiska ramar.
Ett tydligt slutdatum motverkar att målet skjuts upp och främjar att resultat uppnås.
Att skapa SMARTA mål kan vara en utmaning och ibland ganska krångligt. Kvalitetskortet använder begreppet för att man tillsammans i laget ska reflektera utifrån kvalitetspiralen under delen ”Vart vill vi nå?” och sätta mål som inte blir allt för godtyckliga.
Såhär säger skolverket:
”Syftet med kvalitetsarbetet är att de nationella målen för utbildningen ska uppfyllas. Syftet är också att skapa delaktighet och dialog om måluppfyllelsen och om orsakerna till eventuella brister”
Målen för utbildningen finns i skollagen, läroplanerna, ämnes- och kursplanerna och andra författningar som styr verksamheten. Inget hindrar att en verksamhet skapar egna mål, så länge de inte strider mot de nationella. I dokumentationen av kvalitetsarbetet är det viktigt att skilja mellan de nationella och egna mål.
Läs mer om måluppfyllelse i "Skolverkets allmänna råd med kommentarer för Systematiskt Kvalitetsarbete - för skolväsendet.
Vi kommer gärna och berättar om kvalitetskortet.
Max Ehle
+46 (0)705 579115
info@kvalitetskortet.se